Tecken! Om att komma igång!

Om man är alldeles nybörjare på det här med tecken så brukar man undra hur man ska komma igång? Även kursdeltagare som gått ett tillfälle eller två på kursen kan känna så. Speciellt om man är ensam om att teckna till en eller flera barn eller elever på förskola eller skola.
Det finns många sätt att komma igång med teckenkommunikation!
Det här är mina 3 bästa tips och det första är till Dig som inte har provat att använda något tecken alls förut.

1 Vad är din teckenanvändare intresserad av? Vad brukar ni titta på, lyssna på eller göra tillsammans? Slå upp just det tecknet på något sätt som du föredrar, filmsekvens i mobilen, http://teckensprakslexikon.su.se/ord/04189, ritade tecken http://www.hattenforlag.se/butik/tecken/lexikon/fickhatten eller skicka en fråga till mig. Prova att teckna detta när ni pratar om aktiviteten eller föremålet. Det kan bli väldigt motiverande för barnet/ungdomen/den vuxne att teckna om något man nyss gjort eller längtar efter att göra. Var beredd på mycket tjat!
Eller:

2 bestäm en situation där du alltid använder tecken och påminn dig själv och andra i omgivningen att alltid teckna i den stunden genom att sätta upp bilder på användbara tecken för er att titta på. Många brukar bli nyfikna på tecken när de ser bilderna och på så sätt lockar du fler till att teckna med er!
Ett förslag kan vara när ni ska klä på er och gå UT. Teckna kanske UT, JACKA, GUNGA, BIO, AFFÄR (vad som passar just er) HEM eller IN när du pratar. T ex -Vill DU gå UT? -Vi behöver bara en JACKA. -Sätt upp en bild på tecknen du vill använda i t ex hallen så att du kan titta på tecknen under tiden.
Efter ett tag känner du dig trygg i att använda tecken i fler och fler situationer och stunder under dagen.

Eller:
3 bestäm dig för teckna till ett ord du som kan användas till mycket under dagen och var nöjd och glad med det. Du bjuder ju på ett litet språkbad för barnet/ungdomen/den vuxne varje gång! Det är en toppenbra början! Tecknet för MER kan ju användas på morgonen till ditt barn när ni busar vid blöjbyte, vid lunch och till sist vid godnattsagan innan du vänder blad. Barnet kommer kanske själv att be om MER på tecken så småningom.
Efter några dagar eller veckor när du har övat in att använda tecknet MER så ofta du fått chansen under dagen kan du prova att använda ytterligare tecken, tex tecknet för ANNAT. Om du använder tecknet för ANNAT under dagen, när du tar något annat bröd till frukosten, innan du byter kanal på TV:n så får din ungdom möjlighet att se hur man kan teckna för att berätta att man vill se något ANNAT på Youtube eller vill spela ett ANNAT spel eller äta något ANNAT.
Ja, vi har alla olika sätt att börja teckenkommunikation på. Allt tar olika lång tid och olika vägar för oss som samtalspartner och för teckenanvändaren själv. Det enda viktiga är att vi använder de tecken vi kan, eller hur? Och det är ju fantastiskt att du kan ett eller några tecken! Grattis! Du har ju just erövrat ett till sätt att kommunicera på och ger någon i din närhet möjlighet att samspela, medverka och påverka sin vardag och liv. Det är stort!

Etiketter: nybörjare

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln